Wstęp

Drodzy Koleżanki i Koledzy Nauczyciele,
Drodzy Rodzice,
Drodzy Uczniowie,

W naszych sercach zrodził się pomysł stworzenia materiałów do pracy w szkole, parafii lub w domu, które byłyby dedykowane dzieciom i dostosowane do ich potrzeb oraz poziomu. Materiały mają wspierać ich rozwój oraz wprowadzać w świat wiary i modlitwy.

Dlatego po roku ciężkiej pracy, oddajemy w Wasze ręce materiały wspierające, które mają być Wam pomocą w odkrywaniu Jezusa, siebie i ludzi wokół Was, przy okazji Waszej katechezy. Materiały mają być nie tylko kolorowanką czy pracą grafomotoryczną wspierającą sensorykę dziecka. Chcemy, żeby były punktem wyjścia do refleksji czy pytań o wierze i życiu i pomagały spotkać się z innymi i samym sobą.

Tematyka pierwszej części to podstawowe modlitwy jakie towarzyszą nam w ciągu roku liturgicznego, a są to: znak krzyża, Chwała Ojcu, Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo, Pod Twoją obronę, tajemnice różańca, droga krzyżowa, droga światła, litania loretańska i litania do Najświętszego Serca Pana Jezusa. Ponadto wśród materiałów jest spotkanie przy szopce oraz litania do Wszystkich Świętych.

Proponujemy dwa typy pracy: grupową i indywidualną. Praca grupowa to duży obrazek i podpis do niego (jedna karta pracy – jeden obrazek lub napis), który dzieci mają za zadanie pokolorować, wyciąć i przed przyklejeniem ułożyć w odpowiedniej kolejności. Następnie należy przyjrzeć się wszystkim obrazkom i zacząć zadawać pytania o to, co na nich widać, z czym się to kojarzy i czy dzieci wszystko rozumieją. W pracy indywidualnej mamy na kilku kartach całą modlitwę, którą koloruje jedno dziecko. Wyjątkiem są litanie (loretańska i do Najświętszego Serca Pana Jezusa), które są przewidziane najpierw do pracy indywidualnej, a potem do wspólnego odmówienia w grupie. Szopka oprócz postaci ma dodatkowo wspólne tło to ułożenia. W litanii do wszystkich świętych, najlepiej przykleić postacie na dużym papierze (np. brystol).

Chcielibyśmy bardzo, żebyście podzielili się z nami Waszym zdaniem i opinią, co sądzicie i jak się Wam pracuje z tego typu materiałami oraz wyrazili swoje uwagi i spostrzeżenia. Dlatego zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej www.katechezaposladzie.pl i odnalezienia zakładki dodatkowe materiały, które będą dostępne po wypełnieniu krótkiej ankiety.

Miłej i dobrej pracy.

Autorzy

Propozycja metody pracy:

1. Klasę dzielimy na grupy (jeśli klasa jest mała,  zadania można wykonać wspólnie).

2. Rozdajemy wzór ułożenia (sztywna kartka) oraz materiały (daną liczbę obrazków oraz podpisów).

3. Praca dzieci (ozdabianie kart pracy i ułożenie w kolejności) – najlepiej wyciąć po przerywanej linii i przykleić na dużym papierze.

4. Wspólne omawianie:

– co widzimy na obrazkach?
– co możemy powiedzieć?
– co to za modlitwa?

Warto taką pracę powiesić w widocznym
miejscu w klasie, wracać do niej i modlić się z jej pomocą.

Typy inteligencji według Garnera:
 językowo-lingwistyczna
 matematyczna
 muzyczna
 wizualno-przestrzenna
 interpersonalna
 intrapersonalna


 Typy pracy
 indywidualna
 w parze
 w grupie
 w klasie albo zespole
nauczyciel:
 – dziecko
 – para
 – grupa
 – klasa lub zespół

Typy uczenia się:
 wzrokowy
 słuchowy
 kinestetyczny